Tea with Anna Karenina

Tea with Anna Karenina

tiistai 19. marraskuuta 2013

Kimppalukua: vaihtoehtoina erilaisia sarjoja

Olen onnistunut keräämään kirjahyllyyni erilaisia sarjoja (ja useampana eri niteinä julkaistuja laajoja romaaneja), ja ensi vuonna minulla olisi tarkoituksena käydä ainakin joku sarjoista/romaaneista läpi. Sitten keksin että hei, miksi en kuuluttaisi kimppalukua? Suketuksen kanssa luemme tällä hetkellä kimpassa Alice Munron tuotantoa, ja koen saaneeni projektistamme jo nyt paljon irti. Lukukokemus laajenee, kun heränneitä ajatuksia pääsee pohtimaan ja jakamaan suuremmalla joukolla.

Päätin listata erilaisia vaihtoehtoja kimppalukuun. Jos joku mainituista sarjoista keikkuu omalla lukulistallasi, niin mainitse suosikistasi jättämällä kommentti. Kommenteissa voi myös ilmaista toiveita tai mielipiteitä sopivasta lukuaikataulusta.

Vaihtoehdot

  1. Victor Hugo: Kurjat
  2. Eeva Joenpelto: Lohja-sarja
  3. Eila Pennanen: Tampere-trilogia
  4. Doris Lessing: Väkivallan lapset -sarja
  5. Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla -trilogia
  6. Margaret Mitchell: Tuulen viemää
  7. Douglas Adams: Linnunrata-sarja
  8. Anni Blomqvist: Myrskyluoto-sarja
  9. John Steinbeck: Vihan hedelmät
  10. Leena Lander: Harjula-sarja

22 kommenttia:

  1. Mä olisin ehdottomasti mukana! Kiinnostaa Linna, ja Douglas Adams. Kimppaluku on muksaa. :)

    VastaaPoista
  2. Alustavasti mukaan ilmoittautuu hän! :) Hugo, Linna, Mitchell ja Adams iskevät meikäläiseen, vaikka ne vähintään kertaalleen olenkin jo lukenut.

    VastaaPoista
  3. Mieki olen lukenut nyt paljon Munroa ja olen lukemassa lisää, olen siis salaa teän kans kimpassa. Myös Valkoinen kirahvi, Mai ja Sanna lukevat Munroa nyt. Minua kiinnostaisi näistä ehdottamistasi kimppaluvuista Joenpelto ja/tai Lessing.

    VastaaPoista
  4. Minua kiinnostaisi Tuulen viemää :)
    Jään innolla odottamaan, mitä luetaan ja kuka lukee. ;)

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Vastasin vahingossa toisella tilillä, mutta siis kiinnostaisi! Eniten tuo Tuulen viemää, mutta täytyy vain miettiä mistä sen saisi...

    VastaaPoista
  7. Joo olisin mielelläni mukana. Minua kiinnostaa tuo Linna :)

    VastaaPoista
  8. Jaahas, taas Blogger päätti syödä kommenttini ennen lähetystä (ja todennäköisesti pompsauttaa kuitenkin kaksi kommenttia näkyviin).

    Kohdat 1,5, 6 ja 7 kiinnostavat, mutta en tiedä miten minulta sujuu kimppalukeminen. Olen kuitenkin ehdottomasti kuulolla :)

    VastaaPoista
  9. Huutelen kans alustavaa kiinnostusta. Erityisesti Lessing ja Linna kiinnostavat (koska molempia olen aloittanut, mutten päässyt loppuun), miksei myös Pennanen ja Joenpelto. Eka ja vika on luettu, ja Tuulen viemää ei taida kiinnostaa tarpeeksi :)

    VastaaPoista
  10. Tuulenn viemää kiinnostaisi mua kovasti. Tosin se on tälläki hetkellä mulla lainassa kirjastosta, mutta jotenkin en ole kovin vakuuttunut siitä, saanko sitä oikeasti luetuksi...

    VastaaPoista
  11. En uskalla vielä varmasti luvata mitään, mutta Kurjat ja Tuulen viemää kiinnostaisi. Kurjat olen tosin lukenut muutama vuosi sitten, mutta tarkoitus olisi lukea se joka tapauksessa uudestaan jossain vaiheessa. Tuulen viemäästä en ikinä olisi uskonut kiinnostuvani, koska en pidä elokuvasta, mutta kirjan suhteen olen utelias.

    VastaaPoista
  12. Kurjat ja Pohjantähti houkuttelisivat eniten! (Molemmat olen kyllä lukenut jo aikaisemmin, mutta uusinta olis suunnitelmana.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai ja nyt on Myrskyluotokin listalla! Se mulla on vielä kokonaan lukematta ja haluisin lukea!

      Poista
  13. Minua kiinnostaisi Kurjat ja sen aionkin lukea ensi vuonna, mutta luulen, että se saattaa valikoitua ihan meidän live-kimppalukupiirin kesken luettavaksi. Mutta katsellaan kuinka käy.

    VastaaPoista
  14. Steinbeck, Linna ja Hugo kiinnostavat. Erityisesti Steinbeck ja Hugo, miksei myös Linna.

    VastaaPoista
  15. Hei joo, Vihan hedelmätkin olis kyllä hyvä! Pidin siitä ekalla kerralla, mutta nyt olis ehkä aika uusintalukuun.

    VastaaPoista
  16. Hugo/Linna/Blomqvist/Steinbeck! Noista kolme viimeistä odottaa hyllyssä ja Kurjatkin voisin kyllä hankkia...

    VastaaPoista
  17. Hauska idea! Linnunrata odottaa hyllyssä ja Täällä pohjantähden alla on lukulistalla, joten niihin ainakin voisin osallistua.

    VastaaPoista
  18. Kimppaluku on kivaa, ja mukaan tulen, mikäli valittu aikataulu mitenkään itselleni passaa. Ihan alkuvuoteen en uskalla luvata ehtiväni, mutta vähän keväämmällä ehkä jo. Eniten kiinnostaa Kurjat ja ehkä Pohjantähtikin, miksei myös Lessing ja Mitchell.

    VastaaPoista
  19. On osoittautunut, että olen kaikissa kimppaluvuissa ihan surkea, en pysy muiden tahdissa, kirja jää kokonaan kesken (Umberto Econ Ruusun nimi), tai sitten pidemmälle tauolle (Leo Tolstoin Anna Karenina, jonka aloitin joskus muinoin Kirjavan kammarin (?) kimppaluvussa ja se on edelleen kesken, vaikka rakastan sitä), tai sitten luen paljon hitaammin kuin muut (kun koko ajan on niin paljon muutakin luettavaa. :D

    Mutta listallasi on ihan mahtavia kirjoja, joten pakkohan se on innostua taas kimppalukuideasta! :) Olen lukenut noista Kurjat, Tuulen viemää ja Myrskyluodon. Kurjat haluaisin lukea uudelleen, joten sen suhteen kimppaluku kiinnostaa. Myös Myrskyluodon haluan lukea uudelleen, mutta luultavasti pidän kesällä jonkin saaristoaiheisen teemaviikon blogissani, ja luen sarjan silloin uudelleen.

    TPTA:n ja Joenpellon Lohja-sarjan aion lukea heti alkuvuodesta, joten niidenkään suhteen kimppaluku ei kiinnosta (luen ne jonkinlaisessa omassa tahdissani), mutta Landerin Harjula-sarjan kimppalukuun osallistuisin mielelläni. Eli Hugo ja Lander. :)

    VastaaPoista