Tea with Anna Karenina

Tea with Anna Karenina

torstai 5. huhtikuuta 2012

Toinen kohtaaminen: Frida ja Frida


"Yö ei vastaa hänelle. Se on parhaillaan ripustamassa tähtiä jotka ovat teräviä ja jättävät syviä haavoja yön tummiin käsiin."

Emma Juslinilta luin joskus seitsemäntoistavuotiaana Yksin Yhdessä -romaanin, josta pidin. Tarina lässähti kuitenkin mielestäni kuin pannukakku lopussa, ja haikailin hyvien aineksien hukkaantumista. Olin jo aiemmin kuullut Juslinin ylistetystä Frida ja Fridasta, ja pakkohan siihen oli tarttua. Satun Toinen kohtaaminen -minihaaste ei jättänyt minulle enää tekosyitä. Ja onneksi tartuin.

Frida ja Frida kertoo pienestä suomenruotsalaisesta tuppukylästä Pariisiin muuttaneesta Irinasta, ja tämän vielä kotona asuvasta siskosta, Selmasta. Siinä missä Irina on rakastunut, kokee sielullisia räjähdyksiä lesborakastajattarensa käsivarsilla, Selma pitkästyy kotona. Pieni kylä, ja perhe, joka on solmuilla, on ahdas paikka kehittyä nuoreksi naiseksi. Hän tuijottaa Irinan maalauksia ja ihannoi tätä, aivan, kuten Irina itse on ikävöinyt Frida Kahloa.

Juslin edustaa ehdottomasti uutta suomalaista kirjailijasukupolvea, joka on hylännyt perinteiset aiheet ja tutkii kielen rajoja sortumatta klikkailuun (tai kikkailuun). Juslinin tyyliä voisi parhaiten kuvailla siten, että sekoittaa yhteen hyppysellisen pikkumyytä, älykköä, herkyyttä ja hentoa tyttöyttä. Kielikuvat ovat tuoreita ja oi kuinka kauniita! Juslin yhdistelee kielessään asioita, joita vain aidosti älykäs ihminen osaa yhdistää. Kauneuden lisäksi kielikuvat ovat vielä teräviä ja oivaltavia, eivätkä jää ulkokultaisiksi. Frida ja Fridan kieli itsessään koskettaa, kaihertaa syvältä. Jo se riittää nostamaan tämän romaanin pakolliseksi luettavaksi.

Vaikka Frida ja Frida käsitteleekin seksuaalisuutta, siitä on turha kenenkään hakea skandaalinkäryistä lesboseksiä. Kyseessä on enemmänkin kaunis kuvaus siitä, kuinka ihminen löytää toisen ihmisen, jonka kanssa jakaa yksityisen maailmansa. Niin henkisen kuin fyysisenkin. Eikä siinä ole mitään paheksuttavaa tai irstasta, se on rakkautta se. Piste.

Ainoa asia, mikä Fridassa minua tökki, oli Irinan filosofiset mietelmät. On hienoa, että uskalletaan kirjoittaa kehityskertomuksia nuorista naisista niin, että ei rajoiteta tarkastelua ainoastaan ulkoisiin tapahtumiin, vaan uskalletaan puuttua myös aatemaailman kasvuun ja laajenemiseen. Silti joskus Irinina mietelmiin hiipii turhaa varmuutta, naiviutta, joka ainakin minua ärsytti. Toisaalta sehän on ihan ymmärrettävää - nuorena sitä luulee että asiat ovat niin tai näin. Tietää tietävänsä kaiken. Kuitenkin tämä tietäväisyys ja viisastelu sai minut etääntymään lukukokemuksestani aina hetkittäin, ja toisinaan ärsyynnyinkin.

Joka tapauksessa Juslin on kirjoittanut monipuolisen ja ehdottoman erikoisen teoksen, joka kuvaa hienosti taiteilijaelämää, ympäristön ahdasmielisyyttä, kaipausta ja tietenkin rakkautta. Aikamoinen lista yhteen romaaniin ujutettavaksi, ja vielä onnistuneella lopputuloksella. Vaikuttavaa, kuinka jopa kieli korostaa Selman ja Irinan eroa - Irinan kerronta vyöryy, yhdistelee oivaltaen, kun taas Selman kerronta lähinnä raportoi. Näin Juslin painottaa sisarten erilaisia tilanteita: Irina kehittyy ja elää, Selma kaipaa, odottaa ja tylsistyy. Frida ja Frida kysyy lukijaltaan myös perheen merkityksestä - saako ihminen antaa oman menetyksensä ja pettymyksen ahdistaa toisiakin? Paljon kipeitä kysymyksiä, ja silti lukukokemukseni oli kaunis. Hyvä Juslin - lisää tällaista kotimaisen kirjallisuuden kentälle!

Toivoin, että seitsemäntoistavuotias minäni olisi lukenut tämän Yksin yhdessä sijaan. Olisin varmasti rakastunut.

---

Takakansista:

ÄLÄ LUE FRIDA JA FRIDAN TAKAKANTTA. Kyseessä on ehkä tökeröin sepustus, johon olen hetkeen törmännyt. Kuka ensinnäkin aloittaa kirjan esittelyn lainaamalla romaanin ENSIMMÄISEN lauseen (kun voisi lainata miljoona muuta parempaa, ensimmäinen kun ei oikein kerro mitään lukijalle)? Ja tässä lisää takakannen satoa:

"Maalauskoulussa opiskelee eräs ihana tyttö, jolla on ihana nimi. Aivan kuin Irinan idolilla Frida Kahlolla." -- Anteeksi mitä? Idolilla? Esitelläänkö tässä nyt lasten kuvakirjaa?

"Irina ja Frida aloittavat intensiivisen rakkaussuhteen." -- "Aloitetaanko intensiivinen rakkaussuhde?"

"Juslin kirjoittaa proosaa, jonka kieli ylittää kaikki tarpeettomat rajat." -- Öh... tarvitseeko tätä edes kommentoida. :D

---
Alkuteos Frida och Frida. Suomentanut Jaana Nikula.
Teos & Söderströms, 2007.
260 sivua. Kannen maalaus: Beni Juslin.
Kustantajan sivut

10 kommenttia:

  1. Minulla on ollut tämä lukulistalla jo aika kauan. Ehkäpä arviosi innoittamana voisin tarttua tähän jo pian, kirja nimittäin kiinnostaa kovasti :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kannattaa! Tämä on hyvällä tavalla erikoinen kirja, josta ainakin mie nautin. :)

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kyllä vaan - piti ihan räpytellä silmiä että voiko tuossa oikeasti lukea noin. Kaikkeen ne kykeneekin :D

      Poista
  3. Luin Juslinilta Yksin yhdessä viime keväänä, enkä erityisesti vaikuttunut. Olen kuitenkin sitä mieltä, että valitsin ikäväkseni ehkä Juslinin teoksista minulle sopimattomimman :-(. Ehkä olen joutunut valinnassa kurjien takakansitekstien ensaan? ;-)

    Tämä Frida ja Frida kuulostaa upealta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miekään en pitänyt Yksin yhdessä -romaanista. Aineksia, mutta jotakin uupui ja loppu oli kamala. Tuotiin liikaa yhteen, meni maku. Ja kyllä, takakansia täytyy varoa... ;)

      Suosittelen kyllä tätä! Ehdottomasti parempi kuin Yksin yhdessä! :)

      Poista
  4. Luin Fridan ja Fridan muutama vuosi sitten ja kuten tässä kirjoitat, se on upea romaani! Kieli, henkilöt ja tarina. Erityisesti jäi mieleen perheen kuvaus, joka oli kaunistelematonta, muttei kuitenkaan raadollista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juslin on kyllä taitavasti löytänyt tasapainon - hätkähdyttää ja kuitenkin tekee sen herkästi.

      Poista
  5. Mielenkiintoisen kuuloinen kirja tämä, saatanpa tarttua, jos tulee sopivasti vastaan. Kiitos vinkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vain. :) Kannattaa kyllä lukea.

      Poista