Tea with Anna Karenina

Tea with Anna Karenina

maanantai 7. marraskuuta 2011

Hengityskeinu

Taas huomaan tarttuneeni jotenkin palkittuun tuotokseen. Eikä siinä mitään, mutta jotenkin tuntuu että olen nähnyt nurjemman puolen palkinnoista - monen kirjan kohdalla olen kysynyt itseltäni, miksi juuri tämä kirja on palkittu? Jaetaanko palkintoja todella pelkästään riipaisevista aiheista ja katsomalla kartasta että "tänään on sitten Argentiinan vuoro, entententen ja voittaja on..."

No niin, kärjistettyä ehkä, mutta en voi olla ajattelematta näin kun olen kuullut spekulaatioita siitä, milloin rouva Oksanen saa nobelinsa. Miten voidaan edes käydä keskustelua Oksasen palkitsemisesta, Puhdistushan on rajulla aiheella maustettua kioskihömppää! Kirjallisuus ja yhteiskuntakritiikki voivat luoda täydellisen liiton, mutta pelkkä yhteiskuntakriittisyys ei ole kirjallisuutta (Asiaan, ennen kuin karkaa yhtään enemmän)...

Romanian saksankielinen Herta Müller sai Nobelin vuonna 2009. Teoksissaan hän kuvaa saksalaisen vähemmistön surkeutta Romaniassa (HS.fi). Ennen palkitsemista hän ei ollut erityisen tunnettu, mutta ainakin suomeksi nobeloituminen on hänen teoksiaan kääntänyt. Takakannessa kirjailijaa ylistetään "tinkimättömäksi kriitikoksi".

Tähän mennessä (vähän yli puolivälin), olen ehtinyt jo lumoutua sekä tylsistyä Hengityskeinuun. Kirjailijalla tuntuu olevan hetkensä, ja kirjoittaminen on todella vaikuttavaa. Muutama sanavalinta ja ideailmaisu on iskeytynyt jo kunnolla tajuntaan. Tämä nainen todella osaa ajatella. Minua kuitenkin häiritsee teoksen ikään kuin töksähtelevä, kömpelö tyyli - onko kyseessä käännöskömpelyys, vaiko tarkoitus? Samoin olen ihmetellyt päähenkilön jo ilmitullutta homoseksuaalisuutta, en oikein ole nähnyt funktiota tälle informaatiolle... Tosin voi olla että nämä seikat vielä selvenevät.


---
Lisää
Kaiken voi lukea!
HS
Youtube

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti